Ser lyst på 2021

AaFKs salgsteam gleder seg til å ta fatt på 2021 og skape verdier for Sunnmøre.

Annonse:

Vi innleder det nye året med noen ord fra Partneransvarlig Sarah Isabella Aarøe og Salgs- og markedsleder Morten Alnes Grundstad. Hvordan har 2020 vært for AaFKs salgsteam og hvordan ser de på 2021? 

Sarah Isabella Aarøe

  • Født og oppvokst: Ålesund

  • Utdanning: Bachlorgrad i Innovasjonsledelse og Entreprenørskap

  • Jobbet i AaFK: Siden 2016

  • Sivitstatus: Gift og 2 barn

  • Elsker: Å danse og å være ute!

Livet som partneransvarlig er en livsstil, mer enn et yrke. Så mye av meg, min personlighet og mine verdier, blir gjenspeilt å måten jeg jobber på. Når AaFK-hverdagen er tøff og skjellsord fyker i hytt og gevær rundt oss, er det viktig for meg der det er berettiget å ta konstruktive tilbakemeldinger personlig, men ikke privat.

Bli partner

Som person jeg positiv av natur, så i dagligtalen finnes ytterst få negative ord i mitt vokabular. Må innrømme at 2020 har utfordret meg ekstremt på det feltet, samt til å klare å holde øynene på målet til enhver tid. Dette tar jeg med meg inn i 2021- og skal definitivt benytte denne lærdommen til å skape en tydelig fremdrift i måten jeg jobber på.

I korte trekk er mine arbeidsoppgaver å tjene penger til klubben gjennom næringslivet

— Sarah Isabella Aarøe
 I korte trekk er mine arbeidsoppgaver å tjene penger til klubben gjennom næringslivet. Altså signere og aktivere samarbeidsavtaler med bedrifter. På veien er det da viktig at alle involverte parter er happy med sin investering, og ser en helt klar verdi av å spille på lag med AaFK.

Vi som jobber i AaFK sier veldig ofte at «AaFK er mer enn en fotballklubb. Vi gjør så mye mer enn å spille kamper med A-laget». Dette skal vi jobbe ekstra godt med- for å gi omverdenen muligheten til å oppleve og få et innblikk i. Livet i 2021 vil nok måtte leves med mange restriksjoner. Dette har vi skapt oss en del erfaringer med, og vil jobbe aktivt for at avstanden mellom klubben og omgivelsene skal bli mindre. Det er ikke tvil i at samhandlingen med omverden og klubben det siste året har vært lavere enn normalt, og at derfor avstanden kan oppleves større en på lenge. Misjonen til klubben er fortsatt «å gjøre noe med deg», og visjonen er at klubben skal være Sunnmøres Stolthet.

Som arbeidstaker brenner jeg for Sunnmøre. Sunnmøre er for meg verdens navle. Her er det blant annet et stort spekter av innovative og fremoverlente bedrifter i et hav av ulike bransjer, vi har kultur, idrett, natur og (min påstand) verdens friskeste luft. Det er stor stas for meg å jobbe for en arbeidsgiver som gjør det mulig for meg å aktivt bidra i arbeidet om å bygge et sterkt Sunnmøre.

Frisk luft og fysisk aktivitet gjør underverker for kropp og sjel mener Sarah Isabella, som har det høyt på prioriteringslisten i hverdagen.
Frisk luft og fysisk aktivitet gjør underverker for kropp og sjel mener Sarah Isabella, som har det høyt på prioriteringslisten i hverdagen.

Arbeidsforholdene for 2021 for mitt vedkommende, vil jeg tro blir krevende. Når det er sagt, så har jeg ståltro på, og opplevelsen av at, AaFK fortsatt står sterk i regionen vår. Dette er da basert på samtaler med eksisterende samarbeidspartnere og bedrifter som pr nå ikke er det. Jobben som skal gjøres blir knalltøff, muligens den mest utfordrende jeg har vært bort i så langt i min karriere. Det er jo i motbakke det går oppover, og en motbakke kan leses som en positiv graf. Jeg elsker jo å være positiv- så da har jeg det vel som plommen i egget med utfordringene som står på rekke og rad foran oss😉

To av mine største inspiratorer er mentaltrener Erik Berntrand Larssen og forretningsmannen Petter Stordalen. Et quote fra hver av dem, skal være med å gi meg fremdriften jeg trenger for å nå målene som er satt for 2021.

«I could be all sad- but I have shit to do», Erik Berntrand Larssen

«Selg de bæra du har, for de er de eneste bæra du kan selge», Petter Stordalen.

Morten Alnes Grundstad

  • Født og oppvokst: Født i Hørsholm, litt utenfor København, Danmark. Oppvokst i Asker.

  • Utdanning: Mastergrad i Sport Management med fordypning i markedsføring og sponsing

  • Jobbet i AaFK: Siden desember 2019

  • Sivitstatus: Gift og 1 barn på vei

  • Elsker: ski (oppover, bortover og nedover) og å være ute

2021 teller syv dager. Mitt første år i AaFK har gått unna i en fei. Høsten 2019 gikk en drøm i oppfyllelse for meg da jeg ble tilbudt jobben som Salgs- og markedsleder. De siste dagene av 2019 ble mine første dager i AaFK. En fantastisk arbiedsplass med en bukett av flotte mennesker som alle brenner for AaFK, Ålesund og Sunnmøre.

2020 er nå lagt bak oss. Et år som startet med et godt moment fra 2019. Vi hadde god driv i markedet, opplevde næringslivet som investeringsvillige i AaFK og alle piler pekte mot at vi skulle nå vårt partnerbudsjett. Min læringskurve var bratt. I løpet av de første månedene skulle planer for 2020 legges, jeg skulle bli kjent med klubben, alle mennesker rundt klubben og mine nye arbeidsoppgaver, knytte relasjoner med samarbeidspartnerne våre, selge samarbeidsavtaler og lede arbeidet med at vi skulle nå våre publikumsmålsetninger.

Morten elsker å tilbringe tid ute. Sunnmørsalpene er en av favorittplassene.
Morten elsker å tilbringe tid ute. Sunnmørsalpene er en av favorittplassene.

Jeg er blant annet ansatt for å videreutvikle klubbens kommersielle virksomhet. 2020 var en liten hump i veien for dette. A-lagets sportslige resultater var svake og medførte nedrykk. Covid 19-pandemien satte en stopper for planer med kampdagsopplevelser, aktiviteter ute blant vårt publikum og mye fysiske møtevirksomhet. Men det betyr ikke at vi stopper opp. Det er ingen grunn til at vi ikke skal utvikle oss. Snarer tvert i mot. Det er nå, kanskje mer enn noen gang, at vi skal komme opp med nye og engasjerende planer og tiltak. Vi kommer til å leve med koronaviruset i 2021 og vi skal spille i OBOS-ligaen dette året. Det er fakta. Det må og skal vi forholde oss til. Koronapandemien har lært oss å tenke nytt. Vi må tenke nytt når det kommer til publikumsopplevelser på stadion, vi må tenke nytt når det kommer til vår tilstedeværelse ute blant vårt publikum. Jeg gleder meg enormt masse til dette året. 2020 skulle være et fartsfylt og morsomt år. Jeg oppsummerer 2020 med to ord. Utfordrende og lærerikt.  Jeg opplever en markedsavdeling i AaFK som ekstremt sultne på å skape opplevelser og underholdning for hele Sunnmøre. Våre tradisjonelle møteplasser endres, våre handlingsmønstre endres. Og dette skal vi være med på.

Bli partner

I 2021 skal vi være ute blant vårt publikum. Selvfølgelig må vi ta høyde for smittevernsregler, men AaFK skal «gjøre noe med deg» både på og utenfor banen. Det forplikter. Det betyr at vi det kommende året skal være med på å skape opplevelser for deg. Det være seg gjennom digitale kanaler, TV, aviser, kampdag, klubbesøk, fotballskoler, skolebesøk, aktiviteter i bysentrum og mye mye mer.

Våre samarbeidspartnere har stått ved lag og sammen har vi funnet løsninger for alle samarbeidsavtaler.

— Morten Alnes Grundstad

I løpet av mitt første år i AaFK opplever jeg våre samarbeidspartnere som lojale. Det har vært et svært tøft år og økonomisk krevende. Våre samarbeidspartnere har stått ved lag og sammen har vi funnet løsninger for alle samarbeidsavtaler. Ingen er fornøyde med nedrykket, men vi opplever at våre samarbeidspartnere virkelig ønsker AaFK. De forlater oss ikke, selv om det er tøffe tider. Vi er klar over at dette er tillitt og at vi ikke skal ta de for gitt. Vi må utvikle oss, ta lærdom av 2020 og komme opp med nye produkter som er attraktive for våre samarbeidspartnere. En samarbeidsavtale med AaFK er en kommersiell investering. Din bedrift skal få noe igjen, det være seg i form av markeds- og eksponeringsføringsflater, aktiviteter og prosjekter, billetter til Color Line Stadion, nettverks- og relasjonsbygging gjennom vårt B2B-nettverk, bygge stolthet i din bedrift og være med på å ha et topplag og underholdningen AaFK gir på Sunnmøre, for å nevne noen motivasjonsfaktorer. De tradisjonelle sponsorflatene må bygges ut med nye produkter som møter 2021 og fremtiden. Kanskje skal vi kaste oss inn i E-sport-verden, vi er vårt samfunnsansvar bevisst og har begynt å jobbe med FNs bærekraftsmål, vi har meldt oss inn i Ålesund Framtidslabb og satt i gang et bærekraftsstrategiprosjekt sammen med BDO. Dette for å nevne noe. Vi lener oss ikke tilbake og tror at nye samarbeidsavtaler kommer av seg selv. Vi må utvikle oss vi også!

I bildekarusellen får dere noen glimt av hva vi jobber med:

Vi ser virkelig fram mot dette året! Vi gleder oss til alle opplevelsene vi skal gjennom. Og ikke minst gleder vi oss til å treffe dere 😊

Sarah Isabella Aarøe, Partneransvarlig AaFK
Morten Alnes Grundstad, Salgs- og markedsleder AaFK 

Annonse fra Obos-ligaen: